Сторінки

Участь у спільнотах


Практика впровадження

 методики "Щоденні 5"




ІНТЕГРОВАНЕ НАВЧАННЯ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ ЯК ЕФЕКТИВНА ФОРМА НАВЧАННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ. ОСОБЛИВОСТІ ІНТЕГРОВАНОГО УРОКУ

 

“Усіма можливими засобами потрібно пробуджувати в дітей палке прагнення до знань” Я.-А. Коменський

Інтегроване навчання – це сукупність послідовних та взаємопов'язаних дій учителя й учня. Вони спрямовані на формування цілісної картини світу школяра на основі об’єднання навчального матеріалу з різних освітніх галузей (навчальних предметів).

При реалізації завдань інтегрованого навчання в новій українській школі, інтеграція розглядається не як механічне об’єднання окремих питань з різних навчальних предметів, а як їх органічне взаємопроникнення. Воно дає якісно новий результат, нове системне й цілісне утворення – формування цілісної картини світу.

Впровадження інтегрованого навчання

Існують різні підходи до організації інтегрованого навчання. Зокрема:

  • мультидисциплінарний: учитель орієнтується на певні навчальні предмети. Він інтегрує навчальний зміст з кількох предметів і при цьому не порушує цілісність самих навчальних дисциплін; інтеграція навчального матеріалу відбувається навколо певної теми;
  • міждисциплінарний: взаємопроникнення навчального матеріалу з різних навчальних предметів є глибшим (наприклад, вивчення навчального матеріалу кількох освітніх галузей може відбуватися в межах одного інтегрованого курсу), освітні галузі ідентифікуються, але їх обриси не є такими чіткими як при мультидисциплінарному підході;
  • трансдисциплінарний: вчителі розробляють навчальну програму на основі запитів учнів або сплановують навчання на основі проектів; при такому підході вчителі формують наскрізні навички в реальному контексті, адже учні вирішують реальну проблему.

Незважаючи на деякі відмінності, три підходи мають на меті формування цілісної картини світу дитини. Наразі жодний з описаних підходів не визнано кращим і дискусії тривають, адже кожен має свої переваги і недоліки. На основі цих підходів, Державного стандарту й освітніх програм, учитель може розробити інтегровану навчальну програму або використати подані ідеї для організації інтегрованого навчання у своєму класі.

Види інтегрованого навчання

Інтеграція в шкільному навчанні реалізується як у межах окремого навчального предмету, так і між різними навчальними дисциплінами. Коли вчитель встановлює зв’язки між блоками навчальної інформації (чи окремими темами) у межах кожного навчального предмета, він реалізує внутрішньопредметну інтеграцію. Якщо вчитель установлює зв’язки між окремими навчальними дисциплінами, він реалізує міжпредметну інтеграцію.

Визначають:

  • Контент-орієнтовану інтеграцію, або інтеграцію на основі змісту навчальних предметів (її ще називають тематичною інтеграцією). Контент-орієнтована інтеграція навчальних предметів реалізується у формі тематичного навчання: це навчання на основі об’єднання навколо однієї теми знань з різних навчальних дисциплін.
  • Інтеграцію, орієнтовану на формування способів дій (інтеграція навичок). Інтеграція на рівні способів дій реалізується у межах навчальних предметів чи в процесі тематичного навчання. Учитель формує в учнів наскрізні уміння та ключові навички на більшості уроків у певний проміжок часу поступово ускладнюючи.
  • Інтеграцію на ціннісно-смисловому рівні (інтеграція перспектив). Інтеграція на ціннісно-смисловому рівні реалізується наскрізно на усіх навчальних дисциплінах.

 

 

 

Інтеграція – це добре! Посилюється пізнавальний інтерес учнів, здійснюється всебічний розвиток особистості, яка прагне нетрадиційно розв’язувати різні сучасні проблеми. Різноманітні види діяльності дозволяють зняти стомлюваність, напругу. Відбувається наступність від цілісного родинного виховання до цілісного навчання та виховання , що здійснюється викладанням дисциплін одним учителем. Зменшується кількість предметів , що дає можливість раціонально використовувати педагогічні кадри.

 

 

 

Інтеграція – це добре! З’являється можливість показати учням світ у всьому його розмаїтті , що сприяє емоційному розвитку дітей, формує їх творче мислення. Школярі отримують системні знання. Це допомагає продемонструвати об’єкт із різних боків, розкрити взаємозв’язок явищ, інтенсивно формувати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати. Це важливо для формування світоглядних, людинознавчих, екологічних, комунікативних умінь і понять.

 

 

Інтеграція-це погано! Введення нових інтегрованих курсів ускладнює сприймання матеріалу дітьми. Учителі не мають чіткої системи методичних рекомендацій з цього питання. Відсутність спеціальної підготовки педагогів. Зменшується кількість предметів.

 

 

Особливість інтегрованих уроків у початковій школі полягає у тому, що вони можуть проводитись як одним учителем, який викладає предмети, які інтегруються, так і двома вчителями у випадках, коли другий чи третій предмет, що інтегрується, викладає інший учитель (наприклад, музичне мистецтво, іноземна мова тощо). За потреби роль другого вчителя можуть виконувати учні основної школи, батьки, запрошені фахівці з теми вивчення. Через складність координації діяльності педагогів, інших залучених (учнів, батьків або фахівців), такі інтегровані уроки проводять необґрунтовано рідко, тому їх необхідно планувати заздалегідь.

Плануючи проведення інтегрованих уроків, доцільно завчасно проаналізувати навчальні програми; визначити пов’язані за змістом теми; за потреби змінити послідовність їх викладу, передбачивши місце інтегрованого уроку в системі уроків за календарно-тематичним плануванням; встановити зв’язки між об’єктами вивчення; визначити ключові та предметні компетентності, які формуватимуться в учнів на інтегрованому уроці; визначити цілі інтегрованого уроку з урахуванням того, що на цих заняттях розв’язуються дидактичні завдання усіх предметів, зміст яких інтегрується.

 Підготовка до інтегрованого уроку  передбачає всебічне вивчення об’єкта, консультування з вчителями-фахівцями з тих предметів, що будуть інтегруватися. 

На інтегрованому уроці педагог організовує навчальну діяльність учнів, концентруючи увагу на провідних ідеях, організовуючи творчий пошук і активізуючи пізнавальну діяльність, з урахуванням вікових особливостей молодших школярів, специфіки навчальних предметів, зміст яких інтегрується, дидактичних цілей вивчення навчального матеріалу кожного з них.

Отже, основні ознаки інтегрованих уроків:

-       нетрадиційна структура, що вирізняється чіткістю, компактністю (за блоками, які відповідають двом-трьом різним навчальним предметам, матеріал з яких інтегрується), а також оригінальністю мотиваційних та рефлексивних аспектів;

-       логічний взаємозв’язок навчального матеріалу кількох навчальних предметів;

-       підпорядкованість викладу навчального матеріалу різних навчальних предметів єдиній меті уроку (із змісту предметів добираються тільки ті відомості, які необхідні для її реалізації);

-       інформативна ємність уроку;

-       вибір певного місця проведення та його оформлення;

-       урізноманітнення засобів навчання (із використанням відео, аудіо записів, мультимедійних презентацій тощо), які водночас використовуються дозовано;

-       раціональне поєднання різних видів діяльності учнів із різними способами навчальної взаємодії (колективна, парна, групова, індивідуальна);

-         висока активність учнів та чітке визначення їхнього навантаження;

-         підвищений емоційний вплив на учнів.

 

Отже, інтегроване навчання є ефективною формою навчання молодших школярів, воно дає якісно новий результат, нове системне та цілісне утворення – формування цілісної картини світу.Логічний складник математичної компетентності молодшого школяра: сутнісна характеристика та шляхи його формування
 План

1.Поняття «логічна компетентність»

2.Базис логічної компетентності випускника початкової школи

3. Розкриття потенціалу змістової лінії "Числа і дії з числами"

4.Методика використання цікавих завдань

5. Висновок





                                                              



Немає коментарів:

Дописати коментар

ук