Сторінки

НУШ

Рівненський обласний інститут педагогічної освіти
Кабінет координації та методичної роботи




Тема: «Якою буває веселка?»




Підготувала:
вчитель початкових
класів філії Кисорицької
ЗОШ I-IIIст. с. Олександрівка
курсантка Рокитнівського                                                                                  відділу освіти                                                                Наумович Марія Миколаївна
Термін курсів:10.06 -21.06.2019
Науковий керівник:
Стрілець Вікторія Леонідівна



ЯКОЮ БУВАЄ ВЕСЕЛКА?
Узагальнена таблиця

з/п
Приклади навчальної діяльності
Очікувані результати
учіння
Освітні галузі
І.

Ранкова зустріч  
Привітання
Гра «Здогадайся й підкажи»
 Наш девіз дня.
 Новини дня
Повідомлення теми дня.

Об’єднується з іншими дітьми у групу для навчання та гри Сприймає монологічне висловлення (казку, вірш, розповідь про події з життя або про спостереження за чимось / кимось)
 З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників й доречно реагує на усну інформацію в діалозі
Фіксує здобуту інформацію/ дані словами, зображеннями, символами
 СЗО 

МОВ 




МОВ



ПРО 
II.
Визначення  «Якою буває веселка?»
 Гра «Підзорна труба»

Застосовує за потреби найпростіші матеріали та прилади
 Фіксує здобуту інформацію / дані словами, зображеннями, символами
Сприймає монологічне висловлення (казку, вірш, розповідь про події з життя або про спостереження за чимось /кимось/ ) для відповіді на запропоновані запитання
ПРО


ПРО


МОВ
III.
Вправа «Довільний префікс»

Користується прийомами уточнення значення окремих слів, виразів у сприйнятих на слух текстах
Об’єднується з іншими дітьми у групу для навчання та гри
МОВ



СЗО
IV.
Пісня про веселку.
Вивчити пісню
«Райдуга»
Словничок

Імпровізує засобами пантоміми (міміка, жести), рухами
Сприймає (слухає, співає, переглядає, малює тощо) твори мистецтва, які подобаються
Об’єднується з іншими дітьми у групу для навчання та гри
ФІО

ФІО


СЗО
V.
Веселкова математика.
Гра «Веселі кульки»
Вправа «Порядок зростання».

Оперує числами в межах 100, розв’язуючи різні життєві проблеми
Знаходить значення математичних виразів на одну дію
МАО


МАО
VI.
Завдання «Малюємо веселку»

Малює графічними матеріалами, фарбами
Демонструє іншим результати власної діяльності
 Дотримується безпечних прийомів праці під час використання інструментів та пристосувань
МИО

ТЕО

ТЕО
I.
Рефлексія.
«Щоденник вражень». Якою буває веселка?

Записує тексти з 3 – 4 коротких речень Уважно вислуховую думку співрозмовника, висловлюю свій погляд, шануючи гідність інших
МОВ     ГІО























І. Ранкова зустріч

1.     Привітання
 · Привітання в колі.
2.Гра «Здогадайся й підкажи»
·     Організація діяльності
 Слова, пропущені за змістом, мають доповнити учні. Слова записані на картках на дошці.
ЩЕ ДОНОСИТЬСЯ ГРІМ ЗДАЛЕКА
Ще доноситься … здалека,
Затихають … рясні,
А над світом звела веселка
Загадкові … ясні.
Дивовижні і кольорові,
На півнеба вони лягли.
Ці мости чарівні, казкові
В чисту мрію нас повели.
    Відкотилася … сива
І кудись собі попливла.
А … така красива
Засміялася, ожила.
Диво-кольором нас чарує —
Кольорів вона має …
І красою усіх дивує,
І тепло роздає усім.
Н. Красоткіна
3. Наш девіз дня.
·     У колі беремося за руки і промовляємо такі слова.
               Як веселки кольори
               Нерозлучні  я і ти.
4. Новини дня
      · Оберіть помічника дня і попросіть його подати інформацію за допомогою піктограми або шаблону про дату, назву тижня, погоду, кількість присутніх.
5.Повідомлення теми дня.
·        Діти, плесніть у долоньки, хто бачив веселку взимку, подвійну веселку, перевернуту, місячну…. А хочете дізнатися про них?
·  Давайте разом визначимо тему нашого дня.

II. Визначення  «Якою буває веселка?»
·  Ми найчастіше бачимо веселку у формі дуги, але дуга — це лише частина веселки. Веселка має форму кола, але ми спостерігаємо лише половину дуги, тому що її центр знаходиться на одній пря­мій із нашими очима і Сонцем. Цілком веселку можна побачити лише на великій висоті, з борту літака або з високої гори.

1.     Гра «Підзорна труба»
·        Організація діяльності
Дітям пропоную  ілюстрацію для розглядання, альбомний аркуш для імітації підзорної труби. Вони мають навести вічко підзорної труби на  об’єкт і назвати його. Відповіді записані на дошці.

ПОДВІЙНА ВЕСЕЛКА
Додаток 1                                                      

Ми вже знаємо, що веселка на небі з’являється від того, що промені сонця проникають крізь до­щові краплі, заломлюється і відображаються на іншій стороні неба різнобарвною дугою. А іноді сонячний промінь може спорудити на небі відразу дві, три, а то й чотири веселки. Подвійна веселка виходить, коли світловий промінь відбивається від внутрішньої поверхні дощових крапель двічі.
Перша веселка, внутрішня, завжди яскравіше за другу, зовнішню, а кольори дуг на другій весел­ці розташовані у дзеркальному відображенні та менш яскраві. Небо між веселками завжди більш темне, ніж інші ділянки неба. Ділянку неба між двома веселками називають смугою Олександра.

ПЕРЕВЕРНУТА ВЕСЕЛКА
Додаток 2

Перевернута веселка — явище доволі рідкісне. Вона з’являється за певних умов, коли на висоті 7-8 кілометрів тонкою завісою розташовуються перисті хмари, що складаються з крижаних кри­сталів. Сонячне світло, падаючи під певним кутом на ці кристали, розкладається на спектр і відбива­ється в атмосферу. Кольори перевернутої веселки розташовані у зворотному порядку: зверху — фіо­летовий, а знизу — червоний.

ТУМАННА ВЕСЕЛКА
Додаток 3

Туманна, або біла веселка з’являється при освітленні сонячними променями слабкого ту­ману, що складається з дуже дрібних крапельок води. Така веселка являє собою дугу, пофарбо­вану в дуже бліді кольори, а якщо зовсім дрібні крапельки, то веселка пофарбована в білий колір. Туманна веселка може з’являтися і вночі під час туману, коли на небі яскравий місяць. Туманна веселка досить рідкісне атмосферне явище.


МІСЯЧНА ВЕСЕЛКА
Додаток 4

Місячна, або нічна веселка з’являється вночі та породжена Місяцем. Місячна веселка спостері­гається під час дощу, який іде навпроти Місяця.
Особливо добре її видно, коли Місяць уповні, тоді він розташований невисоко в темному небі. Так само місячну веселку можна спостерігати у мі­сцевостях, де є водоспади.

ВОГНЯНА ВЕСЕЛКА
Додаток 5

Вогняна веселка — це рідкісне оптичне ат­мосферне явище. Вона з’являється, коли сонячне світло проходить крізь перисті хмари під кутом 58 градусів над горизонтом. Ще однією необхід­ною умовою для появи вогненної веселки є ше­стикутні кристали льоду, що мають форму листа, а їхні межі повинні бути паралельними землі. Со­нячні промені, проходячи крізь вертикальні межі крижаного кристала, заломлюються і запалюють вогняну веселку, або округло-горизонтальну дугу {так у науці називають вогняну веселку).

ЗИМОВА ВЕСЕЛКА
Додаток  6

Зимова веселка — рідкісне явище. Її можна спо­стерігати тільки взимку, під час сильного морозу, коли холодне Сонце сяє на блідо-блакитному небі, а повітря наповнене маленькими кришталиками льоду. Сонячні промені заломлюються, проходя­чи крізь ці кристалики, як крізь призму, і відо­бражаються у холодному небі різнобарвною дугою.


III. Вправа «Довільний префікс»

·        Організація діяльності в групі.
Пропоную витягти з торбинки префікси і утворити нові слова
До слова веселка додати довільний префікс — супер-, пів-, аква-, мікро-. За допомогою префіксів утворити нові слова і пояснити їх значення.
Наприклад:
Супервеселка — яскрава, велика.
Піввеселки — частина веселки вже розсіялася.
Аквавеселка — утворена із краплинок води.
Мікровеселка — на небі частинка веселки.

IV. Пісня про веселку.
1.Вивчити пісню
Додаток  7
 
«Райдуга»
2.Словничок:
Веселка, райдуга.
V. Веселкова математика.
1.Гра «Веселі кульки»
На дошці кольорові кульки з числами, учні обчислюють вирази і
фіксують  біля кульки з числами.
Додаток   8

 
  70     20    90      50
  60     40     80

40+40                     60+30
80-60                      10+50
90-20                      90-50

2.Вправа «Порядок зростання».
Розмістити кульки у порядку зростання чисел.
VI. Завдання «Малюємо веселку»
Намалювати вид веселки, яку вони оберуть за власним бажанням.
I. Рефлексія.
«Щоденник вражень». Якою буває веселка?
Запропонувати  учням висловити свої думки у письмовій формі на тему: «Якою буває  веселка?» своїм друзям або молодшим братикам чи сестричкам.


Особливості проведення «Ранкових зустрічей»
У проекті Державного стандарту початкової загальної освіти зазначено, що філософія Нової української школи закладає фундамент для успіху та самореалізації особис­тості, "формування цілісної особистості з увагою до інте­лектуального, духовного, емоційного, соціального та фізичного розвитку, що є передумовою життєвого успіху дитини”, її щастя. Серед ключових визначено соціальну та громадянську компетентності, що випливають із потреби створення інноваційного, успішного суспільс­тва, в якому житимуть сьогоднішні учні, а в дорослому житті й будуватимуть його. Створювати, розвивати таке суспільство зможуть люди, котрі вміють ефективно спіл­куватися, здатні розуміти позицію інших людей, брати на себе відповідальність, поважати та любити один одного, знаходити спільну мову між собою. Усі ці завдання закла­дено у зміст навчальних предметів, інтегрованих курсів, що реалізують освітні галузі. Водночас на уроці, інтегро­ваному занятті не вистачає хвилинок спілкування, коли можна обговорити питання, які хвилюють дітей, звернути увагу на однолітків, поцікавитися, як у них минув день, який настрій, чого вони досягай. Якщо хочемо, щоб діти зростали позитивними, нам необхідно розвивати, форму­вати в них соціальні та емоційні навички, приділяючи цим питанням не меншу увагу, ніж традиційним акаде­мічним навичкам. Провідну роль тут відіграють "Ранкові зустрічі".
Ключові поняття: завдання початкової школи на сучасному етапі; "Ранкова зустріч"; значення "Ранкової зустрічі"; етапи проведення "Ранкових зустрічей"; мето­дичні особливості "Ранкових зустрічей".
1.                Формування цілісної особистості учня — головне завдання початкової школи.
2.                Завдання та значення "Ранкових зустрічей".
3.                Етапи проведення "Ранкових зустрічей".
4.                Методичні особливості проведення етапів "Ранко­вих зустрічей".
Що ж таке "Ранкова зустріч"?
 Це зустріч учнів зі своїм учителем на початку навчального дня. Зустріч — заплано­вана, структурована, вона посідає важливе місце в по­всякденному розкладі діяльності класу, де панує атмосфера піклування, відповідальності. Визначено особливу роль "Ранкової зустрічі" в житті класу. їй присвячується 20 хви­
лин на початку дня з метою створення позитивної атмос­фери у класі на весь навчальний день.
Значення "Ранкової зустрічі": створення колективу класу; формування соціальної та громадянської компетентностей; створення позитивного настрою у дітей; формування успішної, цілісної, всебічно розвиненої особистості учня.
За рекомендаціями МОН України визначено 4 етапи проведення "Ранкової зустрічі": привітання; обмін інфор­мацією (обговорення власного досвіду зі своїми товари­шами); групова робота; щоденні новини.
Відповідно до завдань та рекомендацій МОН України в науково-педагогічному проекті "Інтелект України" опрацьовано методичні прийоми та форми організації діяльності класу під час проведення "Ранкових зустрічей".
Отже, етап — привітання. На цьому етапі формується навичка вітатися, зустрічати однолітків, доброзичливо, позитивно налаштовуватися на подальшу навчальну роботу. Звертаємо увагу, що кожна навичка формується упродовж 21 дня, тож моменту формування навички віта­тися присвячується 21 заняття. Із практики дійшли вис­новку, що зустрічі можна проводити не тільки на килимах. Бо, по-перше, у класі може бути така кількість дітей, що вони не зможуть розміститися на килимі, по-друге, стан здоров'я деяких дітей не дає змоги це робити, по- третє, теми зустрічей потребують різних форм організа­ції діяльності учнів. Звертаємо увагу на теми "Ранкових зустрічей". Вони можуть бути такими: "Що таке щастя?'1, "Успішна особистість", "Як стати успішною людиною", "Не кажи не вмію, а кажи навчуся", "Діло майстра вели­чає", "Моє ім'я - моя гордість", "Сім'я, родина, рід", "Зро­бив діло, гуляй сміло" та інші.
Етап привітання розпочинається із запрошення на "Ранкову зустріч". Запрошення — це емоційне налашту­вання дітей на зустріч. Це можуть бути такі прийоми: дзвін дзвіночків; приємна мелодія, знайома дітям; класичний музичний твір.
Під час привітання необхідно розмістити учнів у класі так, аби вони могли спілкуватися з різними дітками, а не лише з тими, що сидять за партою щодня. Це досягається за допомогою "Чарівної скриньки". Заходячи до класу, кожна дитина витягає зі скриньки фішку (райдуга, квіти, фрукти, смайлики тощо); такі ж фішки розташовано на партах, діти сідають за парти відповідно до фішки; щодня фішки міняються, отже щоразу співрозмовники будуть інші). Привітання відбувається за допомогою вправи "Хвилька": вчитель своїми долонями торкається долоньок учнів, які сидять за першою партою, промовляючи: "Доб­рого ранку, Сергійку!", "Доброго ранку, Оксанко!"; учні першої парти відповідають учителеві, повертаються до учнів другої парти, торкаючись долоньками долоньок учнів, які сидять за ними, промовляючи вітання. І так доти, доки хвилька не "допливе" до першої парти остан­нього ряду і повернеться до вчителя. Учні, торкаючись долонь учителя, промовляють: "Доброго ранку, Галино Олексіївно!". Звертаємо увагу на те, що діти обов’язково промовляють ім’я однокласника/однокласниці у ласкавій формі, бо це дає можливість відчути дружелюбність, повагу, позитивне ставлення, пробуджує у сердечках теплоту і ніжність, а емоційний стан душі учнів, - це те, на що працює вчитель на "Ранковій зустрічі".
Мотиваційним компонентом зустрічі може бути ури­вок мультфільму, кінофільму, епізод притчі, або пісня, яка за змістом відповідає темі зустрічі. Після перегляду, прослуховування проводиться коротка бесіда, наприклад: "А ви хочете бути щасливими?", "Як ви вважаєте, щастя можна десь здобути?"
На етапі "Обмін інформацією" змістовною частиною може бути також мультфільм, кінофільм (уривки, епізоди), в яких оповідається про предмет теми. Після перегляду проводиться бесіда-обговорення. Використовуються матеріали із реального життя, приклади творів, вислов­лювання видатних людей. Учитель обов’язково організо­вує бесіду на основі життєвого досвіду учнів, їхніх оцінних суджень та аргументацій. Моменти обговорення вербально оцінюються вчителем та учнями (оплески, подяка, згода).
Пітвердженням матеріалу теми, можуть слугувати світ­лини, малюнки учнів, репродукції картин, предмети, плакати, виготовлені під час групової діяльності учнів. Закінчується етап "Обмін інформацією" утворенням "кола друзів": три кола за рядами парт, єдине коло за пер­шим та третім радами парт, "хвиля друзів" — діти, сидячи за партами, беруться за руки в парі через ряд із учнями іншої парти; утворюються "хвильки дружби", або на основі вправи "Підківка" (діти разом з учителем утворюють пів­коло, починаючи з перших парт).
Етап "Групова робота" — розучування пісні, танцю, фізкультхвилинки. На екрані подаються відеоматеріали, які допомагають вивчити слова, запам’ятати рухи вправи, що виконується. Відеоматеріали - це робота учнів школи (хор, хореографічний та вокальний ансамблі тощо).
Етап "Щоденні новини" - підготовлений "Вісник", невеличкі повідомлення учнів, відеопрезентації.
Етап підсумку-рефлексії — це коротка бесіда-аналіз того, про що дізналися, що відчули, який створили настрій. Висловлювання дітей мають бути лаконічні. Вчитель скеровує діяльність учнів так, аби цей момент не зіпсував позитивно-емоційного настрою. Наприкінці рефлексії звучить музика. Це можуть бути уривки класич­ної, сучасної, народної музики з відеорядом. Учитель запрошує дітей сісти комфортно, прослухати музику, помріяти, осмислити те, про що йшла мова.
Настрій, враження, отримані під час "Ранкової зустрічі", зберігаються впродовж навчального дня. Знання, отри­мані на основі естетичного сприйняття, залишаються на все життя. Навички, які формуються, стають поведінковою основою, запорукою успішного спілкування та діяльності в конкретних життєвих ситуаціях.

Мета: надати можливість дітям ближче познайоми­тись одне з одним; розвивати вміння складати короткі розповіді про себе; виховувати повагу одне до одного та навички у спілкуванні.
Діти утворюють коло. У середині кола вчитель ма­лює декілька менших кіл і в кожному пише слова.
перше        КОЛО
Воно найменше.. У ньому написане слово «Ім’я». Першим починає гру вчитель. Він забігає у коло і каже: «Мене звуть пані Юля». Усі хором повторюють. Потім учитель підбігає до учня і стає на його місце. А цей учень забігає у коло і називає своє ім’я. Діти повторюють хором ім’я учня і так далі.
►► Гра «Хто уважний?»
Учитель називає імена, а учень, чиє ім’я зву­чить, повинен плескати в долоні.
друге         КОЛО
Учитель малює трохи більше коло та в ньому пише слово «Прізвище». (Знову гру може розпо­чати вчитель або охочий учень. Діти хором по­вторюють прізвища своїх однокласників.)
третє          КОЛО
Учитель малює третє коло і в ньому пише: «Я — учень».
Учні називають, у якому класі та в якій школі вони навчаються. (Я учень першого класу, школи 10).
Можна створити позитивну атмосферу, слуха­ючи пісні про школу, підспівувати.
Учитель малює четверте коло і в ньому пише: «Мої батьки».
Учні називають імена своїх батьків. (Мою маму звуть... Мого батька звуть...)
Наприкінці заняття вчитель роздає всім учням різнокольорову крейду. Діти малюють своїх бать­ків або свою школу. (На розсуд учителя.)


Мета: створити позитивний настрій; допомогти зблизитись зі своїми однокласниками, учити ділитися одне з одним; розвивати мовлення, мислення; вихову­вати бережливе ставлення до своїх іграшок.
На це заняття учні приносять свої улюблені іграшки.
Воно розпочинається з читання вчителем ві­рша. (На екран можна спроектувати зображен­ня магазину іграшок. Звучить пісня «Маленька країна» або інша дитяча пісня.)
            Послухайте уважно. Яку назву йому можна дати?
Хлопчики та дівчатка,
Магазин іграшок відвідати, не хочете? Тоді сміливіше проходьте,
Як цікаво тут, дивіться.
Ось зайченя, ось бичок,
А ось слон сів у куток.
Я знаю, що всі малюки Іграшки люблять від душі.
►► Бесіда за почутим
            Яку назву ви дали б цьому віршу? («Дім іграшок», «Дитячий світ».)
            Про які іграшки йшлося у вірші?
            Візьміть до рук свої улюблені іграшки, що ви принесли до школи. (Діти виконують запро­поноване.)
            Покажіть їх усім. (Діти виконують запро­поноване.)
            Пограймо з іграшками.
             
Учитель пропонує спочатку вибігти у коло дітям, які принесли ляльок, обмінятися ними. Діти демон­струють ляльки, показують, як вони розплющують очі, співають. Усі разом можуть заспівати пісню.
Потім вибігають учні, які принесли машинки. По­казують їх, сигналять, їздять.
» Завдання «Розкажи про свою улюблену іграшку»
Діти за бажанням складають розповіді про свої улюблені іграшки.
Орієнтовні розповіді учнів:
1. Моя улюблена іграшка — машина. Мені її по­дарували батьки на день народження. Вона зроблена з металу, велика красива, зеленого кольору, заводиться автоматично. Кузов від­кидний, сам може скинути вантаж. Вона мені подобається. Коли я підросту, то сам водити­му машину.
2. Моя улюблена іграшка — заводна машина. Я сам її вибрав, тому що дуже люблю диви­тись, як швидко вона їздить. Іноді я катаю на ній решту своїх іграшок. Так теж цікаво гра­ти. Машина мені дуже подобається. Я часто з нею граю.
►► Гра «Комплімент»
Учні кажуть, чому подобається іграшка одно­класника. (Мені подобається твоя іграшка, тому що...)
Підсумок.
·        Ви часто ділитесь своїми іграшками з дру­зями, рідними? (Відповіді учнів.)
·        Сьогодні на уроках ваші іграшки нам до­помагатимуть рахувати, писати, учити букви. (Протягом усього дня на уроках використовують іграшки.)

ГАРНО ВЧИТИСЯ У ШКОЛІ

Мета: у цікавій формі показати важливість тієї основ­ної справи, якою зайняті учні у школі — важливість навчання; розвивати кмітливість, інтерес до навчання; виховувати культуру поведінки, взаємодопомогу.
До цього заняття можна долучити старшокласників або батьків. Діти утворюють коло. У цей час до класу забігає Буратіно.
Буратіно. Ой-ой! Як багато хлопчиків та дів­чаток. Нумо познайомимось!
Ви знаєте, як мене звуть?
Звучить пісня Буратіно з фільму «Пригоди Бура­тіно». Діти співають пісню про Буратіно та називають його ім’я.
·        Нумо потанцюємо! (Діти разом з Буратіно танцюють.)
·        А як вас звуть? (Буратіно підбігає до учнів, тисне їм руки. Діти називають свої імена.)
Учитель. Хором скажемо, як нас зараз нази­вають. (Учні, школярі.)
Буратіно. А навіщо ви прийшли до школи? (Відповіді учнів.)
Учитель. Діти, поясніть Буратіно, чому по­трібно вчитись.
Буратіно. Залишайтесь навчатись, а я піду на свято. Ось за цим білетом. (Демонструє вели­кий яскравий білет.) Ой-ой-ой! А як мені туди потрапити? Що тут написано? Я не вмію читати!
Учитель. Діти, нумо допоможемо Буратіно. Що написано на білеті? (Один з учнів читає: «Ви­конай завдання. Заспівай пісню “Здрастий, шко­ло!”».)
Буратіно. Як же мені не щастить сьогодні. Це пісня про першокласників. А я у школі не вчусь і не знаю цієї пісні.
Учитель. Діти, допоможемо Буратіно? За­співаймо перший куплет пісні! (Учні співають та підтанцьовують.)
Буратіно. Дякую вам, діти! Тепер я зможу потрапити на свято.
Учитель. Знов перешкода, Буратіно! На біле­ті є ще одне завдання. Відгадай загадки. (Подає конверт із загадками Буратіно.)
Буратіно. Ой-ой-ой! Що робити? Я ж не вмію читати. (Діти допомагають прочитати і відгада­ти загадки.)
            Дерев’яний та довгенький,
Хвостик в нього є маленький.
Як у фарби хвіст мочає —
Все довкола розцвітає. (Пензлик.)
            У носатого Івана Одежина дерев’яна.
Він у чистім полі ходить І по ньому носом водить.
Не стрижений, не чесаний —
Гострим ножем затесаний. (Олівець.)
            Книжечки маленькі,
Аркуші біленькі.
В них ми вчимося писати,
І складати, й віднімати. (Зошит.)
            Кожен учень мене має,
В мене олівці складає.
Мабуть, ти мене впізнав?
Ну звичайно! Я... (пенал).

Учитель. Як можна об’єднати ці слова: пен­злик, олівець, зошит, пенал? (Навчальне приладдя.)
-         Як потрібно ставитися до навчального при­ладдя? Чому? (Відповіді учнів.)
Буратіно. Дякую вам, діти! Ви мені дуже до­помогли. Я теж захотів учитись у школі.
Учитель. Діти, візьмемо Буратіно до себе у клас? (Так!)
Буратіно. Дякую. Я ходитиму до школи, вчитимуся читати, писати, рахувати, співати.

Учитель. У школі, Буратіно, вчать не тільки цього. Дітей навчають культури поведінки, ввіч­ливості. Вони знають «чарівні слова».
Буратіно. Чарівні слова? Як цікаво!
Учитель. Діти, зараз ми пограємо в гру «Не помились!». Я називатиму команди, але вико­нувати їх слід лише тоді якщо почуєте «чарівне слово».
-                     Поведіться, будь ласка! (Діти підводяться.)
-                     Сядьте! (Діти не виконують.)
-                     Пострибайте, будь ласка! (Команду вико­нують.)
-                     Підніміть руки догори! (Команду не вико­нують.)
-                     Будьте ласкаві, поплескайте в долоні! (Ко­манду виконують.)
-                     Тихо сядьте, будь ласка! (Команду вико­нують.)
-                     Дякую вам, діти! А ти, Буратіно, зрозумів, які слова «чарівні»? (Слова ввічливості.)
-                     Не забувай про них, будь ласка!
-                     А які ще «чарівні слова» ви знаєте? (Відпо­віді учнів.)
Буратіно. Дякую вам, діти!
Учитель. Ми бачимо, Буратіно, що ти ви­правився і став вихованим хлопчиком. Ми до­поможемо тобі, залишайся у школі, учись разом з нами!
Буратіно залишається у класі на подальші уроки. Діти допомагають йому у навчанні.
УСІ ПРОФЕСІЇ ПОТРІБНІ —
ВСІ ПРОФЕСІЇ ВАЖЛИВІ
Мета: розширити уявлення учнів про професії; роз­вивати мислення; виховувати повагу до людей різних професій.
І.       ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ МАТЕРІАЛУ
Діти утворюють коло і переглядають фрагмент фільму про людей різних професій (1-2 хв). Якщо немає можливості переглянути фільм, можна ви­користати малюнки людей різних професій.
Учитель. Ви здогадались, про що говорити­мемо? (Про професії.)
-                     А що таке професія? (Справа, якою займа­ється людина.)
-                     На вашу думку, яка професія найважливі­ша? (Відповіді учнів.)
II.               ПРОВЕДЕННЯ ІГОР
►► Гра «Кому що потрібно?»
Учні по черзі підходять до коробки або мі­шечка, де заховані малюнки інструментів. Учні дістають їх, називають ці інструменти. Потім на­зивають професію, представникові якого потрібен цей інструмент.
►► «Гра з м'ячем»
-                     Я називатиму інструменти, а ви відповідай­те, навіщо цей інструмент потрібен, які дії викону­ють за допомогою нього. Відповідатиму той учень, якому я кидаю м’яча.
Ножем... Пилкою... Голкою... Мітлою... Гра­дусником...
 ГРА «УЯВИ СЕБЕ ПЕРУКАРЕМ»
Педагог роздає учням малюнки.
-                     Які зачіски ви зробили лялькам? Домалюй­те їх. (Учні допомагають одне одному.)
►► Гра «Я — художник»
-                     Уявімо себе художниками і спробуймо на­малювати дім. (Стіни малює вчитель. Дітям про­понують домалювати ті частини будинку, у на­звах яких є звуки [р], [р’]. (Труба, двері.) Учні домальовують.)
►► Гра «Будівельник»
-                     З якого матеріалу будуватимемо дім? (Від­повіді учнів.)
-                     Якщо з цегли, то в який колір розфарбуємо? (Обов’язково у словах-відповідях мають міститься звуки [р], [р’]. (Відповіді дітей: сірий, червоний.)
Діти знаходять кольорові олівці та передають їх одне одному.
►► Гра «Я розставлю меблі»
Учні знаходять малюнки, на яких зображено меблі, у назвах яких є звуки [р], [р’] (сервант, трюмо) та передають одне одному.
►► Гра «Садівник»
Надворі потрібно посадити рослини, у назвах яких є звуки [р], [р’]. Учні знаходять малюнки та­ких рослин. (Троянди, айстра, первоцвіт.)
►► Гра «Виправ помилку»
1-й варіант
Учитель друкує речення, а учні читають. На приклад:
Лікар готує обід. Учитель лікує дітей.
Учні читають та виправляють помилки Дітям пропонується завдання продовжити ре­чення. Наприклад:
Кухар готує... Льотчик літає...
►► Професії в казках
-                     А ви знаєте професії, які зустрічаються тіль­ки в казках? (Чарівники.)
-                     А що б ви зробили, якби були чарівниками?
-                     Покажіть за допомогою жестів, що б ви зро­били, якби були чарівниками. (Один учень пока­зує, решта відгадують.)
►► Гра «Я мрію стати...»
-                     Ким ви мрієте стати, коли підростете і чому? (Відповіді учнів.)
►► Гра «Що було б, якщо...?»
-                     Я запитуватиму: «Що було б, якщо б не було лікарів, вчителів, кухарів..?», а ви даватимете від­повіді на ці запитання.
(Висновок: «Усі професії потрібнівсі про­фесії важливі».)
III. ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ
-                     У чому полягає ваша праця? (Відповіді учнів.)
-                     Навіщо необхідно вчитись? (Відповіді учнів.)
МІЙ ДОМАШНІЙ УЛЮБЛЕНЕЦЬ
Мета: учити складати опис тварин; розвивати ін­терес до занять, мовлення учнів; виховувати любов до тварин.
I.                  ВСТУПНА ЧАСТИНА
-                     Відгадайте загадку.
• Ця тварина вже від ранку Нам співає колисанку.
Нявкає, муркоче,
Бо сметанки хоче.
Що це, діти, заворкотик?
Це пухнастий сірий... (котик).
-                     У кого вдома живе котик? (Відповіді учнів.)
-                     А які ще домашні улюбленці живуть у вас? (Відповіді учнів.)
II.               ПРОВЕДЕННЯ ІГОР
Учитель проводе різні ігри, героями яких є тварини.
►► Гра «Кожному свій дім»
Учитель роздає малюнки диких та свійських тварин. Учні за сигналом розселяють тварин у будинки, пояснюючи свій вибір. (Будинки виго­товлено з різного матеріалу або намальоване на асфальті.)
►► Гра «У кого яке дитинча?»
Учитель показує малюнок тварини, а учні на­зивають дитинча в однині та множині.
У кози... козеня (козенята).
У корови... теля (телята).
►► Гра «Хто де мешкає?»
Учитель демонструє малюнок житла, а учні на­зивають тварину.
Наприклад: конура — собака, нора — лисичка, дупло — білка.
►► Гра «Покажи, як»
(Учитель читає вірш, а учні показують дії.)
 Ох ти, кізка-коза!
Все гуляєш, дереза!
Всі травинушку жуєш!
Все спокою не даєш Ти мурашками та жучкам —
Ніжкою топчеш тут і там!
Хочеш пісні співати, гратися,
Так головушкой буцатися;
Тільки спати давно пора!
Від роси земля сиру,
Річка в серпаінку ковдри
 Солодко спить — похолодало!
►► Гра «Ти найкраща»
Вчитель пропонує передавати іграшку (собач­ку, кішку) і казати компліменти цій тварині. (Най­красивішанайніжніша, найулюбленіша.)
►► Гра «Пантоміма»
Діти за допомогою жестів показують, у кого який улюбленець мешкає вдома або про кого вони мріють. Решта намагаються вгадати, що це за улюбленець.
►► Гра «Як звуть друзів»
Учитель показує дітям іграшки (малюнки) кота, собачки (інших свійських тварин), просить дібрати їм такі клички, щоб вони підходили цій тварині, а слово складалося з 2 складів. (Для кота: Мурчик, Чорниш, Шустрик. Для собаки: Білка, Стрілка, Дружок.)
Кожен учень, який промовляє кличку, називає послідовно склади і пояснює, чому саме так назвав тварину.
►► Гра «Уяви себе тваринкою»
Учитель роздає дітям малюнки тварин. Діти по черзі розповідають про свою тварину, не нази­ваючи її.
Учням дозволено ставити запитання:
-                     Що полюбляє їсти?
-                     Де мешкає?
-                     Як рухається: повзає, літає, плаває?
Родзинка ранкових зустрічей

Дитина вперше переступає поріг школи — стає першокласником. Починається складний період адаптації до шкільного життя. В одних цей період проходить швидко і безболісно, в інших — навпаки.
Саме ранкові зустрічі покликані зробити період адаптації легким і цікавим.
Якщо дитина приходить вранці до класу, а її радісно зустрічають нові друзі і вчитель, бажають удачі, гарного настрою, цікавляться самопочуттям і справами, то, звісно, дитина охоче йтиме щоранку до шко­ли, залюбки працюватиме на уроках.
Ранкові зустрічі проводяться щоранку протягом 7—20хвилин.
Пропонуються приклади проведення ранкових зустрічей.
Діти беруться за руки, утворюючи коло, і разом з учителем промовляють слова:
В нашої... (Марини)
Нині іменини.
Ми її вітаємо,
Гарно називаємо...
(або: Пісеньку співаємо).
(Діти називають іменинника пестливими, лагід­ними словами; говорять компліменти або ж викону­ють пісню на замовлення).
2.                Робота з календарем (класним).
Повідомлення вчителя.
                  Сьогодні наш класний календар поповнить­ся новою гарною датою. Це дата народження... (Маринки).
(Вчитель прикріплює на дошці аркуш з гарно оформленим записом).
                  Календар буде поповнюватися новими дата­ми ваших днів народження.
(Далі вчитель повідомляє, звідкіля походить ім’я і що воно означає у перекладі).
3.                Виготовлення сюрпризів для іменинника (малюнки, аплікації тощо).
4.                «Крісло автора».
Вчитель. Сюрпризи-подарунки вже готові, отож, подаруйте їх... (Маринці) і розкажіть, чого ви їй (йому) зичите і що саме хотіли передати малюнком.
(Діти розповідають).
5.                Планування робо­ти на день.
Діти беруться за руки, утворюючи коло. Вчитель вітає дітей із початком навчання в школі, бажає успіхів. Потім діти за учителем промовляють слова: Здрастуй, здрастуй, новий друже!
Кожен з нас тут не байдужий.
Станем всі — одна сім’я:
Будем друзі — ти і я.
Діти тиснуть руки один одному, усміхаються.
·                     Робота з календарем (народним).
Розповідь учителя «Чому перший місяць осені
вереснем назвали».
Для гри слід виготовити контурні малюнки тварин: котиків, собачок, мишок, зайчиків тощо. Кожна дитина обирає собі малюнок тваринки, яка їй сподобалася. Потім учитель пропонує вийти в центр кола усіх «котиків».
Вчитель. Діти, хто може порахувати, скільки у нас є котиків? Порахуйте, будь ласка.
(Діти рахують).
А тепер кожен «котик» розповість нам про себе: який він, де живе, чим займається, як його звати, хто його мама і тато.
(Гра продовжується доти, доки всі діти не розкажуть про себе).
                  Давайте розфарбуємо малюнки. (Діти виконують роботу).
                  Малюнки подаруйте мамам і татам. Привітайте їх з Днем знань.
Примітка. У ході ранко­вої зустрічі діти не лише знайомилися один з одним, а и готувалися до сприйняття нового матеріалу. З математики — тема «Лічба предметів», з навчання грамоти — «Звуки мови та природні звуки». А також тренували дріб­ні м’язи рук.
·                    Планування роботи на день.
Найрідніші у світі
1.Вітання.
Діти беруться за руки, утворюючи коло, і разом з учителем промовляють слова:
Ми всі — хороші друзі,
Нам весело в гурті;
Ми всі — прекрасні діти,
Хороші, «золоті».
Вчитель. Я всіх вас рада вітати, мої любі дітки. Добре, що у вас гарний настрій, адже саме з таким настроєм зустрічають гостей. А гостями у нас сьо­годні будуть ваші батьки. Давайте їх привітаємо піснею.
(Діти виконують пісню «Здрастуйте, батьки!»).
 Здрастуйте, здрастуйте, здрастуйте,
 Першого класу батьки!
Низький уклін вам, ріднесенькі,
Що ви до нас в гості прийшли.
Приспів:
Скажемо спасибі, наші любі, вам.
Побажаєм щастя ми своїм батькам.
З вами і миліше, і добріш земля;
Бо без вас на землю не прийшла б весна.
Миру, здоров’я і сонечка Ми вам бажаєм завжди.
Ваші синочки і донечки Квіти вам всім принесли.
2.     Робота з календарем (родинним).
Вчитель. Сьогодні ми ознайомимося з родин­ними календарями сімей (назви сімей).
(Мами й тата показують фотоальбоми, виго­товлені стенди, вишивки тощо і коротко розповіда­ють про сім’ю).
                  Наступного разу ми познайомимося з роди­нами (прізвища).
3.     Презентація «Ми з матусею удвох» або «З тату­сем усе під силу».
(Діти презентують малюнки, фотознімки, виро­би, які вони створили разом із батьками).
4.     Планування роботи на день.
Граємось — навчаємось
1.     Вітання.
Діти промовляють слова:
Привіт, привіт тобі, мій друже,
Я скучив за тобою дуже.
Не бачив цілі вихідні —
Аж два таких предовгих дні.
(Діти обіймають один одного, розповідають, що робили на вихідних).
Вчитель. Я сумувала за вами. Добре, що ми всі знову разом. А тепер — до роботи!
2.     Робота з календарем (народним).
                  Яке сьогодні свято? (Покрова)
(Довідка вчителя про свято. Розповідь приказок, прислів’їв, прикмети, що стосуються Покрови).
3.     Мовна гра «Буквоквітка».
Для проведення гри слід виготовити пелюстки: 6 — червоного кольору (із буквами: а, о, е, и, і)\ 4фіолетового (із буквами: я, ю, є, ї); 1 — білого (в), 1 — темно-синього (щ)\ решта — синього (всі букви, що позначають приголосні звуки).
У дітей — картки із стеблом квітки та середин­кою, а також набори пелюсток. Учитель називає слово, а діти викладають його.
4.     Планування роботи на день.
У природи немає поганої погоди
1.                Вітання.
Вчитель.
Доброго ранку, доброго дня!
Всіх щиросердо вітаю вас я.
                  А тепер ви привітайте один одного.
(Діти беруться за руки, утворюючи коло (одна дитинав центрі). Потім разом із учителем про­мовляють слова).
На чарівній каруселі ...(Максимка) катаємо.
Все, що знаємо про нього,
Ми розповідаємо.
(Діти розповідають про свого товариша).
2.                Робота з календарем природи.
Вчитель. Яка сьогодні погода? (Дощова)
                  Вам подобається дощ? Чому?
3.                Гра «Букводощ».
Опис гри. Діти ходять по колу. Вчитель називає, хто з дітей буде буквою «а», «о», «е», потім розси­пає по підлозі картки з літерами, промовляючи: «Дощик пішов». Після цього учні повинні зібрати букви (кожен свої) та порахувати їхню кількість.
4.                Планування роботи на день.



Немає коментарів:

Дописати коментар

ук