Календарно- тематичне планування з курсу "Українознавство"
в 6, 7 , 8 класі
Курс «Українознавство»
(Українська
спільнота)
8 клас
№ |
Тема уроку |
Дата |
Примітка |
Вступ.
Українознавство як наука та навчальна дисципліна |
|||
1 |
Вступ. Українознавство як наука та
навчальна дисципліна |
|
|
Розділ 1.
Світоглядний та духовний простір української спільноти |
|||
2 |
Українська спільнота як об’єкт
українознавства. Духовна єдність поколінь. |
|
|
3 |
Часопростір буття українців як
етносоціокультурної спільноти від праукраїнської доби до сучасності. |
|
|
4 |
Риси української спільнотності як
цілісності. |
|
|
5 |
Історичні землі українців. Історичні одиниці
адміністративно-територіального поділу. |
|
|
6 |
Етноніми українців. Походження назви
«Україна»: територія і народ. |
|
|
7 |
Українська спільнота – ядро
українського державотворення та визвольних рухів.
|
|
|
8 |
Проєктна робота. Назви вулиць як
об’єкт історичної свідомості та пам’яті |
|
|
9 |
Підсумковий урок за темою
«Світоглядний та
духовний простір української спільноти» |
|
|
Розділ 2. Роль
спільноти у творенні духовно-культурної єдності українства |
|||
10 |
Роль спільноти у творенні
духовно-культурної єдності українства. |
|
|
11 |
Українська мова як чинник спільнотного
єднання українців (нелегкий історичний досвід функціонування української
мови). |
|
|
12 |
Розвиток освіти та книговидання на
теренах України.
Братські школи. |
|
|
13 |
Етнографічне районування України.
Етнокультурні групи українців.
Особливості традиційної культури етнічних груп України. |
|
|
14 |
Збереження культури корінних народів
та їхніх прав в Україні. Мій рідний край. Особливості
традиційної культури етнічних груп України та мого рідного краю. |
|
|
15 |
Проєктна робота. Особливості
розселення населення в різних областях України. 10 цікавих фактів про мову
(національні символи, український характер, українські звичаї, українську
державу). |
|
|
16 |
Підсумковий урок за темою «Роль
спільноти у творенні духовно-культурної єдності українства» |
|
|
Розділ 3. Українство у справі
національно-культурного відродження |
|||
17 |
Український національний характер та
світогляд українського народу. Поняття національного характеру. |
|
|
18 |
Тривалення історичної пам’яті
кобзарського руху. |
|
|
19 |
Іван Котляревський та Тарас Шевченко –
зачинателі нової української літератури і мови. |
|
|
20 |
Визначні українки та їх роль у
національно-культурному відродженні та розбудові державності. |
|
|
21 |
Українські меценати у підтримці та
збереженні української культури (ХІХ – ХХ ст.). |
|
|
22 |
Заснування «Просвіти» у Львові,
діяльність «Просвіти» (здійснювалася на Галичині, Поділлі, Волині, Київщині,
Закарпатті). Молодіжні організації в Україні. |
|
|
23 |
Проєктна робота. Підготувати
повідомлення про одного із українських меценатів та його роль у збереженні
культурної спадщини України. |
|
|
24 |
Мій рідний край. Історичні постаті
мого краю в процесах національнокультурного відродження. |
|
|
25 |
Підсумковий урок за темою «Українство
у справі національно-культурного відродження» |
|
|
Розділ 4.
Цивілізаційний вибір України. Україна Європейська: здобутки, проблеми та
перспективи |
|||
26 |
Символіка України: національна,
державна та військова. Герб. Прапор. Гімн. Запровадження грошової одиниці – гривні. |
|
|
27 |
Українська творча еліта в процесах
творення та утвердження державницьких ідей України. |
|
|
28 |
Культурні пам’ятки України – спадщина
поколінь. Культурні пам’ятки України під охороною ЮНЕСКО. |
|
|
29 |
Технічні винаходи українців, які змінюють
світ. |
|
|
30 |
Цивілізаційний вибір України. Україна
– європейська країна. |
|
|
31 |
Збереження української культури та
українського життєвого досвіду в українській діаспорі. Моя Україна. Рідне
місто, село, школа. |
|
|
32 |
Мій рідний край. Творча еліта мого краю в її задумах та досягненнях. |
|
|
33 |
Проєктна робота.
Україна Європейська: культурні, освітні, військові взаємини. |
|
|
34 |
Підсумковий урок за темою «Цивілізаційний
вибір України. Україна Європейська: здобутки, проблеми та перспективи» |
|
|
35 |
Повторення та узагальнення в
кінці року |
|
|
Курс «Українознавство»
(Українське культуротворення)
7 клас
№ |
Тема уроку |
Дата |
Примітка |
Вступ. Українознавство як наука та навчальна
дисципліна |
|||
1 |
Вступ. Українознавство як наука та
навчальна дисципліна |
|
|
Розділ
1. Українська культура як предмет дослідження. Витоки української культури |
|||
2 |
Українська культура як предмет
дослідження. Основні етапи формування культурного простору України. |
|
|
3 |
Витоки української культури.
Унікальність трипільської культури. Скіфська доба. |
|
|
4 |
Підґрунтя культурної свідомості
українців. Побут і звичаї давніх слов’ян. Віра як система вірувань. Зміст і
суть міфології язичництва. |
|
|
5 |
Історико-культурний вимір української
культури. |
|
|
6 |
Українська мова як культуротворчий та
освітній чинник. Давньоруська
книжність. Козацьке літописання. Пересопницьке Євангеліє. |
|
|
7 |
Феномен українського козацького бароко
в українській культурі. Культурно-просвітницька діяльність митрополита Петра
Могили. Іван Мазепа як меценат та культурний діяч. Г. Сковорода як
представник культури українського бароко. |
|
|
8 |
Проєктна робота. Роль козацтва у
становленні української національної культури. |
|
|
9 |
Підсумковий урок за темою «Українська
культура як предмет дослідження. Витоки української культури» |
|
|
Розділ 2. Збереження,
творення та передача українських духовних цінностей |
|||
10 |
Збереження, творення та передача
українських духовних цінностей. Обереги українців у побуті. |
|
|
11 |
Обереги. Традиційна обрядовість
українців. |
|
|
12 |
Українські народне
декоративно-ужиткове мистецтво та промисли. |
|
|
13 |
Народне ікономалювання. |
|
|
14 |
«Будительство» (спонукання до
навертання й повернення до власної культурної самости) українців в творах
українського письменства. Музейництво як спосіб збереження української
історико-культурної спадщини. Мій рідний край. Дослідження
традиційних особливостей народних промислів рідного краю. |
|
|
15 |
Проєктна робота. Збереження народних
традицій. Художні центри. |
|
|
16 |
Підсумковий урок за темою «Збереження,
творення та передача українських духовних цінностей» |
|
|
Розділ
3. Історико-культурні пам’ятки України |
|||
17 |
Архітектурні образи України. |
|
|
18 |
Неповторні замки і фортеці України. |
|
|
19 |
Унікальні мости в Україні. |
|
|
20 |
Село, хутір, місто, містечко як
середовища українського культуротворення. Народна архітектура стародавнього
українського села. |
|
|
21 |
Культурний ландшафт українського міста
від давнини до сьогодення. Традиції українського містобудування. |
|
|
22 |
Природні пам’ятки України. Сім
природних чудес України. |
|
|
23 |
Проєктна робота. Презентація проєкту
«Моя подорож Україною». |
|
|
24 |
Мій рідний край. Як історико-культурні
пам’ятки мого краю розповідають про минуле? |
|
|
25 |
Підсумковий урок за темою «Історико-культурні
пам’ятки України» |
|
|
Розділ
4. Культурно-мистецька спадщина українців |
|||
26 |
Культурно-мистецька спадщина
українців. Основні поняття: корифеї українського театру, творці української
музики та художньої творчості. |
|
|
27 |
Український народний танець – національна
гордість українського народу та надбання світової хореографії. |
|
|
28 |
Українське музичне мистецтво у
жанрово-творчій різноманітності. Творці української музики. |
|
|
29 |
Українська народна музична культура та
сучасний музичний синтез (етнотечії у модерному музикуванні). |
|
|
30 |
Художня
творчість. |
|
|
31 |
Розвиток українського кіно. Видатні
українські кіномитці. Сучасне українське кіно. |
|
|
32 |
Особливості розвитку сучасної літератури для дітей, сучасні дитячі
письменники. Мій рідний край. Відомі митці рідного
краю. |
|
|
33 |
Проєктна робота.
Презентація проєкту «Відомий митець України для мене – …» |
|
|
34 |
Підсумковий урок за темою «Культурно-мистецька
спадщина українців» |
|
|
35 |
Повторення та узагальнення в
кінці року |
|
|
Курс «Українознавство»
(Український світ)
6 клас
№ |
Тема уроку |
Дата |
Примітка |
Вступ.
Українознавство як освітня дисципліна та науковий напрям |
|||
1 |
Вступ.
Українознавство як дисципліна |
|
|
Розділ 1. Життєвий простір та
творчий світ українця |
|||
2 |
Форми життєвого світу людини:
світ природний, світ соціальний, світ духовний та світ матеріальний. Сім’я,
родина, дитяче товариство, об’єднання людей, народ. |
|
|
3 |
Культурний та творчий світ
українця: звичаї, традиції, обряди, світ мистецтва, предмети побуту і вжитку.
Внесок представників інших етносів в розвиток національної культури. |
|
|
4 |
Давні дохристиянські
вірування праукраїнців. Небесні світила, земля, вогонь, вода, рослинний і
тваринний світ у давній міфології слов’ян. |
|
|
5 |
Національний традиційний одяг –
відображення духовного світу українців. Основні традиції й орнаменти,
символіка й оберегове значення. Чоловічі і жіночі узори у народному вбранні. |
|
|
6 |
Розширене
тлумачення українського життєвого простору. Українська хата. Типи українського
домобудування. Назви будівельних речей, які складають українську хату. |
|
|
7 |
Українська
мова як визначальний код нації. Пісенний світ українознавства. Дитячий
фольклор. |
|
|
8 |
Проєктна
робота. Історичні та сучасні типи домобудування в моєму краї. |
|
|
9 |
Підсумковий урок за темою «Життєвий
простір та творчий світ українця» |
|
|
Розділ 2.
Традиційні форми українського господарювання |
|||
10 |
Традиційні форми українського
господарювання: поле, городництво, садівництво, рибальство, засоби
українського ведення господарства. |
|
|
11 |
Українське
ремісництво (ткацтво, бондарство, лимарство, гончарство, стельмаство,
килимарство та ін.). Назви ремісничих виробів та виробників в українській
мові. |
|
|
12 |
Український
господарський зв’язок-комунікування. Натуральне (самозабезпечувальне)
господарство. Базар, ярмарки, ринок в українському господарюванні як
середовище давнього українського інформування. Толока як приклад колективної
взаємодопомоги. |
|
|
13 |
Хліборобство
– традиційна основа українського господарювання та культуротворення.
Пошанування хліба серед українців.
Українські страви та напої. Вироби з дерева, глини; кришталь, гутне скло,
металеве приладдя до столу. |
|
|
14 |
Традиційні
засоби українського пересування. Транспорт і шляхове сполучення. Мій рідний край. Господарська діяльність в
моєму краї: традиційна та сучасна. |
|
|
15 |
Проєктна робота. Топоніміка,
гідроніміка, рідного краю. |
|
|
16 |
Підсумковий урок за темою «Традиційні форми
українського господарювання» |
|
|
Розділ 3.
Українські календарно- обрядові свята |
|||
17 |
Час. Українські календарні
поняття та назви. Український
традиційний господарчий та святковий календарі. |
|
|
18 |
Робоча
та святкова українська весна. Зустріч весни. |
|
|
19 |
Літня
гаряча українська пора. |
|
|
20 |
Осіння
пора в українському господарюванні. |
|
|
21 |
Святкова
зима в українців. Зимові свята («святкú»). |
|
|
22 |
Життєвий цикл українців в
традиційній обрядовості. Уродини. Хрестини. Сватання та весілля. |
|
|
23 |
Проєктна робота. Традиційні
свята в моїй родині. |
|
|
24 |
Мій рідний край. Традиції
святкування Різдва (Великодня)в рідному краї. |
|
|
25 |
Підсумковий урок за темою «Українські календарно- обрядові свята» |
|
|
Розділ 4.
Козацькому роду нема переводу |
|||
26 |
Риси
української вдачі . Казка
«Кирило Кожум’яка». Дума «Про Богдана Хмельницького». Т. Шевченко. «Гайдамаки»;
Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі». |
|
|
27 |
Військове мистецтво
українського козацтва. Легенди про козаків. |
|
|
28 |
Національні постаті України. |
|
|
29 |
Національні
символи України. Історія походження і значення тризуба. Символіка
кольорів. |
|
|
30 |
Козацька
символіка. Ми – нащадки козацького роду. |
|
|
31 |
Оборонні
споруди як безпековий чинник українського державотворення. |
|
|
32 |
Мій рідний край. Герби українських міст та
історичних регіонів, їхня символіка. |
|
|
33 |
Проєктна робота. Українська гривня: історія та
сьогодення. |
|
|
34 |
Підсумковий урок за темою «Козацькому роду нема
переводу» |
|
|
35 |
Повторення та узагальнення в
кінці року |
|
|
Програма
file:///C:/Users/user/Desktop/Prohrama%20Urayinoznavstvo%205-11.pdf
Тести 6 клас
Немає коментарів:
Дописати коментар