Сторінки

Українознавство

Календарно- тематичне планування з курсу "Українознавство"

в 6, 7 , 8 класі

Курс «Українознавство»

 (Українська спільнота)

8 клас

Тема уроку

Дата

Примітка

Вступ. Українознавство як наука та навчальна дисципліна

1

Вступ. Українознавство як наука та навчальна дисципліна

 

 

Розділ 1. Світоглядний та духовний простір української спільноти

2

Українська спільнота як об’єкт українознавства. Духовна єдність поколінь.

 

 

3

Часопростір буття українців як етносоціокультурної спільноти від праукраїнської доби до сучасності.

 

 

4

Риси української спільнотності як цілісності.

 

 

5

Історичні землі українців. Історичні одиниці адміністративно-територіального поділу.

 

 

6

Етноніми українців. Походження назви «Україна»: територія і народ.

 

 

7

Українська спільнота – ядро українського державотворення та визвольних рухів.

 

 

 

8

Проєктна робота. Назви вулиць як об’єкт історичної свідомості та пам’яті

 

 

9

Підсумковий урок за темою «Світоглядний та духовний простір української спільноти»

 

 

Розділ 2. Роль спільноти у творенні духовно-культурної єдності українства

10

Роль спільноти у творенні духовно-культурної єдності українства.

 

 

11

Українська мова як чинник спільнотного єднання українців (нелегкий історичний досвід функціонування української мови).

 

 

12

Розвиток освіти та книговидання на теренах України. Братські школи.

 

 

13

Етнографічне районування України. Етнокультурні групи українців. Особливості традиційної культури етнічних груп України.

 

 

14

Збереження культури корінних народів та їхніх прав в Україні.

Мій рідний край. Особливості традиційної культури етнічних груп України та мого рідного краю.

 

 

15

Проєктна робота. Особливості розселення населення в різних областях України. 10 цікавих фактів про мову (національні символи, український характер, українські звичаї, українську державу).

 

 

16

Підсумковий урок за темою «Роль спільноти у творенні духовно-культурної єдності українства»

 

 

Розділ 3. Українство у справі національно-культурного відродження

17

Український національний характер та світогляд українського народу. Поняття національного характеру.

 

 

18

Тривалення історичної пам’яті кобзарського руху.

 

 

19

Іван Котляревський та Тарас Шевченко – зачинателі нової української літератури і мови.

 

 

20

Визначні українки та їх роль у національно-культурному відродженні та розбудові державності.

 

 

21

Українські меценати у підтримці та збереженні української культури (ХІХ – ХХ ст.).

 

 

22

Заснування «Просвіти» у Львові, діяльність «Просвіти» (здійснювалася на Галичині, Поділлі, Волині, Київщині, Закарпатті). Молодіжні організації в Україні.

 

 

23

Проєктна робота. Підготувати повідомлення про одного із українських меценатів та його роль у збереженні культурної спадщини України.

 

 

24

Мій рідний край. Історичні постаті мого краю в процесах національнокультурного відродження.

 

 

25

Підсумковий урок за темою «Українство у справі національно-культурного відродження»

 

 

Розділ 4. Цивілізаційний вибір України. Україна Європейська: здобутки, проблеми та перспективи

26

Символіка України: національна, державна та військова. Герб. Прапор. Гімн. Запровадження грошової одиниці – гривні.

 

 

27

Українська творча еліта в процесах творення та утвердження державницьких ідей України.

 

 

28

Культурні пам’ятки України – спадщина поколінь. Культурні пам’ятки України під охороною ЮНЕСКО.

 

 

29

Технічні винаходи українців, які змінюють світ.

 

 

30

Цивілізаційний вибір України. Україна – європейська країна.

 

 

31

Збереження української культури та українського життєвого досвіду в українській діаспорі. Моя Україна. Рідне місто, село, школа.

 

 

32

 Мій рідний край. Творча еліта мого краю в її задумах та досягненнях.

 

 

33

 Проєктна робота. Україна Європейська: культурні, освітні, військові взаємини.

 

 

34

Підсумковий урок за темою «Цивілізаційний вибір України. Україна Європейська: здобутки, проблеми та перспективи»

 

 

35

Повторення та узагальнення в кінці року

 

 

 

 

 

 

 

 

Курс «Українознавство»

(Українське культуротворення)

7 клас

 

Тема уроку

Дата

Примітка

Вступ.  Українознавство як наука та навчальна дисципліна

1

Вступ. Українознавство як наука та навчальна дисципліна

 

 

Розділ 1. Українська культура як предмет дослідження. Витоки української культури

2

Українська культура як предмет дослідження. Основні етапи формування культурного простору України.

 

 

3

Витоки української культури. Унікальність трипільської культури. Скіфська доба.

 

 

4

Підґрунтя культурної свідомості українців. Побут і звичаї давніх слов’ян. Віра як система вірувань. Зміст і суть міфології язичництва.

 

 

5

Історико-культурний вимір української культури.

 

 

6

Українська мова як культуротворчий та освітній чинник. Давньоруська книжність. Козацьке літописання. Пересопницьке Євангеліє.

 

 

7

Феномен українського козацького бароко в українській культурі. Культурно-просвітницька діяльність митрополита Петра Могили. Іван Мазепа як меценат та культурний діяч. Г. Сковорода як представник культури українського бароко.

 

 

8

Проєктна робота. Роль козацтва у становленні української національної культури.

 

 

9

Підсумковий урок за темою «Українська культура як предмет дослідження. Витоки української культури»

 

 

 

Розділ 2. Збереження, творення та передача українських духовних цінностей

10

Збереження, творення та передача українських духовних цінностей. Обереги українців у побуті.

 

 

11

Обереги. Традиційна обрядовість українців.

 

 

12

Українські народне декоративно-ужиткове мистецтво та промисли.

 

 

13

Народне ікономалювання.

 

 

14

«Будительство» (спонукання до навертання й повернення до власної культурної самости) українців в творах українського письменства. Музейництво як спосіб збереження української історико-культурної спадщини.

Мій рідний край. Дослідження традиційних особливостей народних промислів рідного краю.

 

 

15

Проєктна робота. Збереження народних традицій. Художні центри.

 

 

16

Підсумковий урок за темою «Збереження, творення та передача українських духовних цінностей»

 

 

Розділ 3. Історико-культурні пам’ятки України

17

Архітектурні образи України.

 

 

18

Неповторні замки і фортеці України.

 

 

19

Унікальні мости в Україні.

 

 

20

Село, хутір, місто, містечко як середовища українського культуротворення. Народна архітектура стародавнього українського села.

 

 

21

Культурний ландшафт українського міста від давнини до сьогодення. Традиції українського містобудування.

 

 

22

Природні пам’ятки України. Сім природних чудес України.

 

 

23

Проєктна робота. Презентація проєкту «Моя подорож Україною».

 

 

24

Мій рідний край. Як історико-культурні пам’ятки мого краю розповідають про минуле?

 

 

25

Підсумковий урок за темою «Історико-культурні пам’ятки України»

 

 

 Розділ 4. Культурно-мистецька спадщина українців

26

Культурно-мистецька спадщина українців. Основні поняття: корифеї українського театру, творці української музики та художньої творчості.

 

 

27

Український народний танець – національна гордість українського народу та надбання світової хореографії.

 

 

28

Українське музичне мистецтво у жанрово-творчій різноманітності. Творці української музики.

 

 

29

Українська народна музична культура та сучасний музичний синтез (етнотечії у модерному музикуванні).

 

 

30

Художня творчість.

 

 

31

Розвиток українського кіно. Видатні українські кіномитці. Сучасне українське кіно.

 

 

32

 Особливості розвитку сучасної літератури для дітей, сучасні дитячі письменники.

Мій рідний край. Відомі митці рідного краю.

 

 

33

 Проєктна робота. Презентація проєкту «Відомий митець України для мене – …»

 

 

34

Підсумковий урок за темою «Культурно-мистецька спадщина українців»

 

 

35

Повторення та узагальнення в кінці року

 

 

 

 

 

 

 

 

Курс «Українознавство»

(Український світ)

6 клас

Тема уроку

Дата

Примітка

Вступ. Українознавство як освітня дисципліна та науковий напрям

1

Вступ. Українознавство як дисципліна

 

 

Розділ 1. Життєвий простір та творчий світ українця

2

Форми життєвого світу людини: світ природний, світ соціальний, світ духовний та світ матеріальний. Сім’я, родина, дитяче товариство, об’єднання людей, народ.

 

 

3

Культурний та творчий світ українця: звичаї, традиції, обряди, світ мистецтва, предмети побуту і вжитку. Внесок представників інших етносів в розвиток національної культури.

 

 

4

Давні дохристиянські вірування праукраїнців. Небесні світила, земля, вогонь, вода, рослинний і тваринний світ у давній міфології слов’ян.

 

 

5

Національний традиційний одяг – відображення духовного світу українців. Основні традиції й орнаменти, символіка й оберегове значення. Чоловічі і жіночі узори у народному вбранні.

 

 

6

Розширене тлумачення українського життєвого простору. Українська хата. Типи українського домобудування. Назви будівельних речей, які складають українську хату.

 

 

7

Українська мова як визначальний код нації. Пісенний світ українознавства. Дитячий фольклор.

 

 

8

Проєктна робота. Історичні та сучасні типи домобудування в моєму краї.

 

 

9

Підсумковий урок за темою «Життєвий простір та творчий світ українця»

 

 

 

Розділ 2. Традиційні форми українського господарювання

10

Традиційні форми українського господарювання: поле, городництво, садівництво, рибальство, засоби українського ведення господарства.

 

 

11

Українське ремісництво (ткацтво, бондарство, лимарство, гончарство, стельмаство, килимарство та ін.). Назви ремісничих виробів та виробників в українській мові.

 

 

12

Український господарський зв’язок-комунікування. Натуральне (самозабезпечувальне) господарство. Базар, ярмарки, ринок в українському господарюванні як середовище давнього українського інформування. Толока як приклад колективної взаємодопомоги.

 

 

13

Хліборобство – традиційна основа українського господарювання та культуротворення. Пошанування хліба серед українців. Українські страви та напої. Вироби з дерева, глини; кришталь, гутне скло, металеве приладдя до столу.

 

 

14

Традиційні засоби українського пересування. Транспорт і шляхове сполучення.

 Мій рідний край. Господарська діяльність в моєму краї: традиційна та сучасна.

 

 

15

Проєктна робота. Топоніміка, гідроніміка, рідного краю.

 

 

16

Підсумковий урок за темою «Традиційні форми українського господарювання»

 

 

 

Розділ 3. Українські календарно- обрядові свята

17

Час. Українські календарні поняття та назви. Український традиційний господарчий та святковий календарі.

 

 

18

Робоча та святкова українська весна. Зустріч весни.

 

 

19

Літня гаряча українська пора.

 

 

20

Осіння пора в українському господарюванні.

 

 

21

Святкова зима в українців. Зимові свята («святкú»).

 

 

22

Життєвий цикл українців в традиційній обрядовості. Уродини. Хрестини. Сватання та весілля.

 

 

23

Проєктна робота. Традиційні свята в моїй родині.

 

 

24

Мій рідний край. Традиції святкування Різдва (Великодня)в рідному краї.

 

 

25

Підсумковий урок за темою «Українські календарно- обрядові свята»

 

 

Розділ 4. Козацькому роду нема переводу

26

Риси української вдачі . Казка «Кирило Кожумяка». Дума «Про Богдана Хмельницького». Т. Шевченко. «Гайдамаки»; Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі».

 

 

27

Військове мистецтво українського козацтва. Легенди про козаків.

 

 

28

Національні постаті України.

 

 

29

Національні символи України. Історія походження і значення тризуба. Символіка кольорів.

 

 

30

Козацька символіка. Ми – нащадки козацького роду.

 

 

31

Оборонні споруди як безпековий чинник українського державотворення.

 

 

32

 Мій рідний край. Герби українських міст та історичних регіонів, їхня символіка.

 

 

33

 Проєктна робота. Українська гривня: історія та сьогодення.

 

 

34

Підсумковий урок за темою «Козацькому роду нема переводу»

 

 

35

Повторення та узагальнення в кінці року

 

 

 

 

 

 

 

 

Програма

file:///C:/Users/user/Desktop/Prohrama%20Urayinoznavstvo%205-11.pdf

Тести 6 клас






Немає коментарів:

Дописати коментар

ук